hari ini dan semalam.....

tsemua orang tahu hakikat yang insan berubah....masa dan keadaan akan merubah seseorang itu menjadi seorang yang lain dari yang dikenali....dan perubahan itu...tertakluk pada yang empunya diri...samada mahu berubah kepada kebaikan...ataupun yang sebaliknya....

bertahun tahun berlalu...aku akui...aku juga turut berubah...aku bukan lagi ieya 3tahun yang lepas...aku bukan lagi payied lebih 4 tahun yang lalu...dan aku juga bukan jiha yang keluargaku kenali bertahun tahun lamanya.....aku masih aku...hanya mungkin bukan aku yang mereka tahu...aku yang telah berubah dari segi perangai...perlakuan dan ideologi barangkali....

sungguh demi Allah....aku sebenarnya agak terkilan dengan aku yang kini....kerana perubahan demi perubahan yang berlaku....lebih menjadi kehancuran yang maha dahsyat....dan kadangkala....semua yang berlaku sering bertentangan dengan kehendak jiwa dan hati....malah...lebih mengikut nafsu barangkali.....

entah kenapa semua ini terjadi...mungkin kerana aku yang terlalu mencuba untuk berubah...atau mungkin kerana aku yang terlalu fleksible dan mudah mengadaptasi diri dengan sesuatu situasi...atau mungkin juga kerana....setiap apa yang aku lakukan untuk berubah bukanlah kerana Allah.....mungkin juga....

namun yang pasti...aku rindukan aku yang dulu.....aku rindukan aku dizaman sekolah dulu....naif...kerdil....berprinsip....jarang kalah dengan emosi...dan yang pasti.....berpuluh kali ganda lebih baik berbanding aku yang kini.....jahat ke aku kiranya aku menyalahkan perkara lain atas setiap perubahan yang berlaku??....bukankah itu bererti aku mnyalahkan takdir??......menyalahkan takdir bukankah bererti aku menyalahkan Allah??....nauzubillah....

Allah takkan mengubah sesuatu kaum kecuali ia mengubah dirinya sendiri......dan sudah pasti...aku bertanggungjawab sepenuhnya di atas setiap perubahan yang aku lakukan.....dan aku harus menangung seluruh natijah atas apa yang aku lakukan kan??....ya Allah....ampunkan hambaMu ini di atas setiap kesilapan yang telah berlaku...sungguh....kadang aku keliru dengan apa yang aku lakukan....

aku masih mencari....mencari aku yang dulu...mencari aku yang takut pada kemurkaan Allah....mencari aku yang sentiasa melakukan sesuatu kerana Allah.....mencari aku yang sering dahagakan cinta Illahi....sungguh...aku ingin berubah.....berubah kepada sesuatu yang lebih baik....namun entah mengapa...hati yang hitam seringkali terlalu payah untuk berubah kepada kebaikan.....

seorang sahabat pernah berpesan kepadaku.....'jika engkau ingin berubah,mengapa membiarkan diri terus dibelenggu dosa'....maaf wahai sahabat....hati benar ingin berubah...namun aku dah terlalu jauh terhanyut......aku perlu masa untuk kembali ke pinggiran.....aku bukan lagi aku yang kau pernah kenali bertahun tahun dulu.....aku ini mutiara yang telah terjatuh di lumpur kotor.....sinarnya telah sirna....malah keras membeku menjadi batuan hitam.....aku menanti seseorang...barangkali sesuatu.....faktor X yang dapat menyokong aku untuk berubah....sesuatu yang akan membantu...bukan menghukum.....malah menjadi semangat dan pendorong.....

aku bukanlah puteri yang tersesat di tengah belantara dan menanti putera penyelamat datang melindungi.....aku hanya aku.....gadis yang terlalu rapuh hatinya untuk menahan ombak badai yang menghempas hati.....perempuan yang terlalu nipis imannya untuk melawan godaan nafsu....dan insan yang hampir roboh jiwanya dek situasi yang kadangkala tak mampu untuk aku hadapi dengan akal yang satu......

maka demi Keagungan Mu Ya Allah.....aku mohon dengan sangat....jangan Kau pergi dariku walau mungkin kadang aku yang menjauhi Mu...usah biarkan aku sendiri terus terpengaruh dengan tipu daya syaitan musuhMu.....hanya Engkau yang aku miliki...teman dikala gembira mahupun berduka....sahabat yang takkan pernah meninggalkan aku walau sesaat.....kekasih yang aku damba walau sering aku khianati cintaNya.....

Ya Allah...semoga hari ini lebih baik dari semalam....dan semoga esok yang bakal tiba lebih baik dari hari ini....dan semoga takkan semalam lebih baik dari esok yang bakal menjelang.....semoga aku akan terus punya perasaan untuk menjadi lebih baik dari aku yang kini...semoga segalanya akan Kau berkati......

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment