jalanan berliku.....

pelajar ijazah kini aku akhirnya...Alhamdulillah.....semoga semua ini takkan sia-sia.....memang kadang kita rasa Takdir itu kejam....tapi sering aku ingatkan pada diri....'Allah menyusun takdirmu dengan begitu cantik iya.....buka mata dan carilah hikmahnya'.....memang sering doaku semoga hati ini akan tetap yakin dan bersangka baik padaMu Ya Allah......

tiga tahun aku memburu diploma.....dan kini masih aku bergelar seorang pelajar.....masih ada dua tahun dalam jangkaan untuk aku secara rasmi bergelar pelajar.......tak pernah aku malu memberitahu yang aku seorang pelajar.....malah aku bangga.....dan kadang diluar akal waras aku berharap yang aku akan terus dapat bergelar pelajar......tapi aku tahu.....masa tetap bergerak dan waktu terus berlalu.....aku akan semakin dewasa...usia 22 bukan lagi muda.....aku bukan lagi gadis belasan tahun dan aku perlu merangka masa hadapan dengan sungguh-sungguh.....dan sungguh......jiwa sering mengingatkan hati.......'tak perlu lagi menoleh kebelakang......terus mara biarpun kau terlewat iya......selagi kau ikhlas....rahmat Allah sentiasa bersamamu'....

Ya Allah Ya Tuhan....bukan niatku untuk menyalahkan takdirMu....namun....jiwa yang lemah ini...seringkali bersungut dan merintih dalam tiap dugaan dan ujian........maaf Ya Allah....aku letih barangkali.......aku jarang bertemu insan yang sudi mengerti dan memahami.....aku jarang punya tempat mengadu rasa hati.... dan amat bertuahnya aku.....aku masih punya Engkau wahai Tuhanku......pendamping dikala susah ataupun senang.......gembira mahupun nestapa......namun betapa jarangnya diri ini bersyukur dengan nikmatMu......Astaghfirullah.......

sering aku keliru......buntu dengan liku-liku perjalanan yang aku lalui.....bingung dengan persimpangan demi persimpangan yang aku temui.....keliru untuk memilih dan takut tersalah pilih........sungguh demi Mu Ya Allah....aku mengharap petunjuk dari Mu untuk setiap pilihan yang aku lakukan....dan benar-benar aku mengharap kebaikan dari setiap anugerah yang Engkau berikan.......

tak tahu kenapa.......keliru ini tetap bertapak dihati dan makin berakar umbi.......tolong aku ya Allah.....kerana aku terlalu yakin pada Mu.......aku tahu...aku orangnya yang sering membiarkan takdir memutuskan semua persimpangan yang harus aku lalui......akulah orangnya yang sering membenarkan masa menentukan hampir semua perkara dalam hidupku......dan aku sangat tahu......apapun yang Kau berikan...apapun yang Engkau anugerahkan....biar taklah cantik dimata manusia...itulah yang terbaik untuk aku......itu yang tersangat aku pasti.....

dan aku cukup percaya......kadang kala yang terbaik dimata insan bukanlah yang terbaik untuk aku......keputusan yang paling baik bagi insan lain barangkali bukanlah yang terbaik untuk aku......maka aku redha dengan segala ketentuanMu wahai Tuhan......aku tahu siapa aku dan aku tahu aku takkan mampu memuaskan hati semua pihak....aku tak mampu menjelma menjadi perempuan luar biasa hanya untuk memuaskan hati semua......aku hanya aku....perempuan biasa yang punya hati dan perasaan.......yang punya akal dan fikiran.......dan punya Engkau sebagai Tuhan.......

cukuplah Allah sebagai wali...Tuhan yang maha mengerti dan memahami....aku tak perlu menagih simpati insan untuk dimengerti.......cukuplah keluarga dan rakan-rakan sebagai penceria hari-hari dan cukuplah ilmuMu yang ku gali sebagai penghibur hati......semoga apa yang Kau berikan ini Ya Allah...adalah anugerah terbaik yang aku miliki.....Alhamdulillah........

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment