mencari bahagia.....

aku mencari bahagia.....bahagia yang entah dimana......setiap insan menginginkan bahagia....namun tak semuanya bertemu bahagia.....bahagia yang dicari barangkali masih jauh dan tak pasti.....bahagia hidup...bahagia hati......bahagia akal....dan segala galanya.......entah dimana agaknya akan dapat ditemui???

aku tahu hidup kadang kala penuh angan angan.....namun...bukankah angan angan itu yang mencorakkan masa depan??....lalu kenapa dipersalahkan insan yang menyimpan harapan dan angan angan??...bukankah itu bererti mereka punya motivasi yang kuat untuk terus mara dalam hidup??....untuk terus maju menongkah arus demi sebuah harapan dan impian???

ada orang takut untuk mengharap......ada juga yang serik punya impian......tapi....kenapa mesti takut sedang harapan dan impian tu milik semua insan???.....takut kecewa....takut pada hakikat yang selalunya tak seindah impian....takut dikatakan punya angan angan besar....dan macam macam lagi.....sebenarnya....rasa takut tu yang mengongkong kita dari terus maju kan??....

kadang orang kata jangan berangan terlalu besar...nanti, andai impian musnah...kecewanya keterlaluan.....tapi aku tetap begini.....masih aku yang percayakan happy ending akan tetap ada di akhir cerita......bahagia yang dicari akan tetap aku temui satu saat nanti...meski masih aku tak tahu entah bila.....entah dimana.....

sering aku titipkan pada hati....bahagia sentiasa ada....cuma engkau yang buta melihatnya iya....buka mata dan pandanglah hikmahnya.....seringnya apa yang Allah beri, itulah bahagia yang kau cari...cuma selalu kau silap menilainya......bahagia ada pada hati yang sentiasa redha dengan ketentuanNya.....dan pada tiap jiwa yang selalu yakin pada kata janjiNya......percaya tu iya.....pulang pada DIA....bersamaNya ada segala galanya.....biar apa pun insan lain pandang pada engkau.....yang penting masih engkau bersamaNya.....dalam setiap saat dan ketika....

usah menafikan hakikat bahagia itu wahai insan.....itu yang menjadi idaman semua...walau abstraknya sukar untuk dinilai dengan kata kata....hakikatnya semua orang pernah tahu bagaimana rasanya bahagia....cuma selalu kita kehilangannya dan tak tahu perlu dicari entah dimana......biar bagaimanapun cara kita untuk mendapatkannya.....dengan cara islamik??...dengan jalan redha??.....ataupun dengan cara meneguk arak dan terhuyung hayang.....semuanya hanya untuk mengejar bahagia yang tak pasti......

wahai Tuhan yang menguasai seluruh hati dan jiwa ini....wahai Allah yang memiliki segenap perasaan ini.....andai selayaknya untuk aku meminta sekelumit bahagia dariMu, campakkanlah kedalam hatiku ya Rahman...moga bahagia yang sekelumit akan bercambah menjadi sakinah yang berbukit...insya'Allah.......

1 pesanan untuk saya:

Vee Violet said...
April 15, 2009 at 12:47 PM

"masih aku yang percayakan happy ending akan tetap ada di akhir cerita......" this is true sweetie...
=)

Post a Comment