sabar yang indah....

penat...letih dan penat....itu yang dapat aku ringkaskan dari keseluruhan hidup aku sekarang ni....miserable!!....gerun memikirkan final exam yang tinggal kurang dari 36jam lagi dari sekarang dan letih mendera otak dan tubuh supaya terus komited pada pelajaran.....ya Allah...beri aku kekuatan......

hampir seminggu aku berkampung di library....seolah PTAR 4 tu dah jadi rumah nombor 2...eh...silap....rumah nombor 1 kerana lebih separuh dari masa 24jam yang aku miliki di habiskan di sana untuk belajar.....seram memikirkan exam yang bakal tiba tak lama lagi.....cuak...cuak dan cuak!!!....

ada satu saat, aku seolah olah telah mengalah....mula berfikir yang aku telah kalah.....tapi dalam satu saat yang lain, ada perasaan teguh dalam hati yang berbisik, aku takkan mengalah selagi belum aku tiba di garisan penamat.....berusaha iya....Allah sentiasa ada di sisi menemani.....

entah bagaimana....semalam...ketika aku dalam dimensi putus asa yang sungguh sungguh menakutkan....aku berhenti mengulangkaji dan bertapa di surau fakulti mekanikal....sedang aku cuba melenyapkan perasaan hampa dengan membaca AlQuran, tiba tiba bacaan terhenti pada sepotong ayat yang memaku pandangan...

'Fasbir sabran jamiila'
'maka bersabarlah (wahai Muhammad), dengan kesabaran yang baik'
(AlMa'arij:05)

bukan ayat yang asing bagi aku rasanya...sebab zaman sekolah dulu, subjek nahu sering menggunakan ayat tersebut sebagai misal....namun entah mengapa....saat tu, bibir mengulang ulang ayat tersebut sedang hati penuh dengan perasaan lapang yang hadir dengan tiba tiba....

jarang rasanya aku cuba meneliti tafsiran ayat AlQuran walau hakikatnya bertahun tahun aku mengaji AlQuran dengan menggunakan tafsir kesayanganku....namun kini...seolah ada satu suara asing dalam diri yang sedang menasihati....bersabarlah dengan kesabaran yang baik wahai iya.....sesungguhnya disebalik setiap dugaan, akan ada bahagia indah yang Allah sediakan sekiranya kau bersabar.....

terima kasih Ya Allah....kerana sentiasa bersamaku ketika saat buntu dan hampa menyerang jiwa....sabarlah iya....sabarlah wahai jiwa....dugaan bukan apa yang harus kau kalah tanpa mencuba.....yakin padaNya.....pada setiap kata janjiNya yang tak pernah sekali pun Dia mungkiri....semoga akan ada indah yang menanti untuk setiap sabar yang kau berikan untuk redhaNya.....

p/s: tiba tiba rindu pada rendang daging mak.....mengidam tahap kronik!!....

1 pesanan untuk saya:

dari~ummie said...
April 19, 2009 at 2:24 PM

yied..
sabar itu indah..
bantulah kami ya ALLAH..
dalam mengemudi layar perasaan...

Post a Comment