ini bukan kisah rindu bau pohon tin...tapi kisah saya yang rindu bau pohon getah......

alkisah.....hari ni saya berade kat kampung....huhu....ofcoz la saya seronok sebab untuk sem ini yang sudahpun berlalu selama hampir 3bulan...saya baru balik untuk kali ke-2....nak bezakan degan sem lepas....dah pasti la saya teramat bangge dengan diri sendiri...lalala....*ada unsur2 riak di situ...=p*

semalam saya terlebih rajin untuk pergi ke kelas teori berisiko saya pada waktu petang....maka saya terpaksa balik ke kampung melalui puduraya sebab tiket kat shah alam dah xde....ramai giler oranggg....yang saya tau....hari ni start cuti sekolah....tapi agak konfius di situ sebab yang membanjiri puduraya tidaklah kelihatan seperti budak2 sekolah...huuu

saya tau semua tu spesies macam saya jugak le....budak sekolah cuti saya pun nak cuti jugakkk....hee.....dapat tiket pukul 730....tapi bas datang 745...campur darab jem lagi...pukul 9malam masih tersangkut kat sungai besi....haih....dah le saya xboleh tido dek penangan nescafe yang saya telan paginya tu....aisey.....dah macam budak hyper la pulak saya duduk dalam bas tu....saya berani bet orang yg dok sebelah saya kompem cakap saya pelik...sebab baca magazine time2 gelap gulita tu....hwahaha....

last2....saya sampai batu pahat pukul 1130....icak, ayai n kezen saye amik....pastu g singgah makan....sampai kampung pukul 1230 pg...pagi ni saya g bandar...cari tiket dan bekalan ubat untuk masa hadapan...balik2 icak masak beryani....then...petang tadi g pasar merempit naik moto jx antik bapak....



sebelum tu g umah satu makcik kat parit budin ni...hantar duit undi...makcik2 kat kg saya suka main undi...saya pun xpaham kenapa....masa tu baru lepas hujan.....hmm....kat kampung...kalau baru lepas hujan....semua pokok2 akan bau wangi...saya pun xpaham jugak kenapa...haha

tapi...bila lalu kat kebun getah sebelah lorong batman tu....pergh...bau dia wangi sangat....bukan bau wangi bunga atau perfume atau cologne yang korg2 pakai tu.....bau daun segar yang memang xleh nak bitau la cemane bau dia...korang kena g kebun getah sendiri untuk ambik bau...hahaha

dulu2..sebelum kampung saya penuh dengan sawit...keliling rumah adalah kebun getah....bau pokok getah tu betul2 buatkan saya rindu kat zaman kecik2 saya.....suasana kecik2 dulu.....kawan2 zaman kemetot saya.....kat arwah nenek n along......hmm....saya rindu......

antara bau2 yang selalu saya rindu adelah....

1. nombor 1 mesti la bau mak.....mak saya xsuka sangat pakai perfume...tapi saya suka cium mak banyak2...sebab bau mak sangat besttt....

kadang2 mak saya tanya....bau mak tu macam mana???...sedap ke bau mak???

saya jawab 'entah....tapi kita suka'...=)

mak saya cakap...macam bau syurga kott...heee.....

2. bau raya....saya tak tau nak describe macam mana bau raya tu....tapi kalau hari esok nak raya...atau malam raya....atau time tengah sibuk2 kemas rumah....rebus ketupat....buat kuih raya...mesti ada bau raya.....best....lagi2 kalau pasang pelita or main mercun dan bunga api malam2.....tapi bau raya sekarang dah xsama sangat dengan bau raya dulu2....dulu2 punya aroma raya lagi buat teruja kot....

3. bau pasar malam.....masa saya kecik2....pasar malam hari sabtu tu macam pesta untuk kami.....dari jauh lagi dah bau asap2 makanan dia.....dah mcm teruja nak pegi pasar.....haha...sampai sekarang...kalau saya balik kampung...kalau xdapat pegi pasar malam...mcm kecewa giler...haha...padehal setakat jalan2 tengok2 orang...beli air singgit....sesetengah orang kata xberfaedah....tapi saya suka...sebab saya rindu bau tu....lagi2 kalau dah lama sangat xbalik kampung....=)

4. bau zaman kecik2....saya tak tau nak cakap bau tu cemane....n bau tu pun saya tak boleh nak dapat pada tempat or masa tertentu....dia cuma ada certain2 time yga tiba2 bau tu lalu n buat saya betul2 rindu pada zaman kecik2 saya...lebih kurang mcm bau pokok getah tu jugak...tp lain sket....=p

5.bau kampung saya waktu petang2....sebab tu bila kat kampung saya suka jalan2 dengan budak2 petang2....bau dia best....ada sense of belonging....=)

6. bau bilik saya....bilik saya tak wangi macam bilik kakak saya....tapi...saya suka bau bilik saya sebab bau tu beri saya perasaan tenang yang xleh nak describe....

7. bau mak saya bakar kek....saya xberapa sangat makan kek disebabkan mak saya tokey kek...dah jemu sebab hari2 jumpa kek...tapi....bau kek mak yg dah nak masak or bau kek yang baru keluar oven memang superbb....boleh buat teringin nak makan kek padehal xde la nak sangat pun...haha

8. last sekali...bau bantal love saya....yg ni baru saya tau....sebab kalau time2 saya sedih....or cam xtenang...saya suka cium bantal saya sebab ade bau tenang kat situ....haha....cam ridiculous......tapi ni bukan bantal busuk okeyy....hahaha

dah la...cukup la dulu...saya dah xingat da bau ape lagi yang selalu saya rindu.....tapi rasanya entri kali ni penuh dengan perasaan rindu......=)

p/s:
1.berat saya sudah naik 1.5kg balik kali ni.....ini bermakna saya haruslah mengisytiharkan diet kepada diri sendiri!!

2.tadi balik pasar saya singgah rumah mertua erny....dia balik kampung....dapat jumpa n cium baby dia yang super comel!!!...=)

3.saya sudah banyak 'ter'langgar pantang makan saya.....haish....sila ketatkan lagi peraturan makanan sebelum situasi jadi lebih teruk iya!!

4. dapat jumpa ayai sebab dia cuti seminggu....=)....
tp sedey coz xdapat jumpe adik...=(

5. esok dah balik shah alam.....sedey....=(

1 pesanan untuk saya:

Che' Mat said...
April 1, 2010 at 4:43 PM

bau yang no 8 tu disiapkan dgn set peta skali???haha

Post a Comment