teori berisiko II.......

kenapa....bila kita mcm ade rasa xsuka pada someone tu....semua perkara tentang dia pun terasa annoying????....padehal dia xde la sentiasa buat salah pada kita pun kan.....kdg2 betul je apa yang dia buat tu....tapi still tetap nampak xkena pada mata kita.....

sebab kita jahat ke??....sebab kita dah set dalam otak...yang kita xsuka dia...so everythings yang dia buat pun haruslah kita tak suka...mcm tu ke??....atau....sebab kita jeles dengan dia??....sebab my friend told me....'perasan tak...kalau kita tak suka orang tu....mesti selalunya apa yang dia dapat mesti lebih dari kita??'......anda sume perasan ke??.....

atau mungkin rasa 'dia lebih dari kita' tu cuma datang sebab cemburu??....sebab kita tak suka dia???...coz if kita suka dia...if dia bestfriend kita....kalau dia dapat something lebih....kita mesti akan share happiness dengan dia kan??....xde sikit pun nak rasa jeles.....siap doakan kebahagiaan dia lagi.....





something yang saya tau......orang sering cemburu dengan apa yang orang lain ada....tapi....sebenarnya dia xsedar....yang orang lain cemburukan dia dengan apa yang dia ada.....betul kan???






susah kita nak fikir positive kan??....kadang2...kalau kita fikir positive pun.....hati still susah nak terima......otak kita asyik paksa hati untuk terima....'tak baik rasa macam ni'.....'jgn fikir camni'.......'dia xde buat salah pun laaa'.....and what so on....hati nak tak nak pun terpaksa la adapt kan.....but then.....there's some hurt at heart.....yang kita pun xtau macam mana boleh rasa camtu kan????




i'm keep telling myself......'it's ok when people get more than you...ini semua rezeki'.....or...something like......'that's her gift.....mmg Allah nak bagi dia pandai'.....or....'Allah lagi tau apa yang paling baik untuk kau iya'......or...'apelah yang dia buat salah sangat sampai sume benda pasal dia pun kau xsuka iya??'.....


sebenarnya saya tau jawapan untuk semua ni.....BERSYUKUR......tu je.....orang cantik selalu dugaan dia banyak.....so...saya patut bersyukur sebab xberapa cantik....jadi saya tak di uji dengan ujian mcam dia kan??

orang yang pandai sangat mesti ada kurang kat tempat lain.....so.....i should bersyukur sebab Allah bagi saya xberapa pandai...tapi xde la bodoh kan.... semuanya sederhana......

kalau saya xsuka bila ada orang buat salah pada saya.....saya patut bersyukur sebab tau benda tu salah....so that saya takkan buat pada orang lain....kan??

kalau orang lain ada pakwe....soulmate....boyfriend and whatever teman tapi mesra ke... always everytime everywhere for her.....saya pun patut bersyukur sebab walaupun encik tunang saya tak macam orang lain.....but i know he is a gift....and this is the best way for me....


and yes....Allah lagi tau apa yang terbaik untuk kita.....that is the most right thing.....

SABAR.....itu kuncinya.....Allah sayang orang yang sabar.....walaupun orang lain xkisah sangat tentang hati dia.......


cuma kadang saya tak faham....susah sangat orang nak fikirkan tentang hati orang lain kan??.....

takpe la...saye tau...saya tak cantik macam kamu....saya tak bijak macam kamu....saya tak hot macam kamu.....saya tak se'friendly' kamu......saya tak sebaik kamu......saya ni cuma budak kampung yang tak hebat seperti orang bandar macam kamu.....saya tak pandai nak melaram lawa2 seperti kamu.....saya bukan anak orang kaya macam kamu.....saya cuma pompuan biasa...xde lebih2 nya dari kamu....you're right....i'm nothing compared to you.....

p/s: but it's ok.....tak perlu untuk kita yakinkan orang lain tentang siapa kita......yang penting Allah tahu siapa kita sebenarnya......=)

3 pesanan untuk saya:

dari~ummie said...
March 21, 2010 at 7:10 PM

topic hot! mesej sudah sampai..hehe..inilah namanya hati yied..hanya ALLAH berhak nilai kita..bukan manusia..hanya ALLAH tahu nilai hati kita,hanya ALLAH boleh ukur nilai keihklasan kita.bukan manusia..terima semuanya..jangan kita pandang rendah pada org sudah..i know, yied is still my best..smile always dear.. ;)

starz said...
March 21, 2010 at 10:48 PM
This comment has been removed by the author.
starz said...
March 21, 2010 at 10:50 PM

huhu...you're my best too sweetie...=)
anyway...mcm jarang je org pandang tinggi kat aku....selalu aku je yg 'pandang tinggi' kat org...dah xcukup tinggi camni terpakse la 'dipandang rendah' sentiasa...hahaha

Post a Comment