kalaulah situasi tersepit itu umpama sepit rambut.......

ditelan mati emak....diluah mati bapak.....

peribahasa ni menunjukkan situasi seseorang tu betul2 berada dalam keadaan yang tersepit......berbelah bahagi dan terpaksa memilih satu antara 2 yang tak mampu ditolak pun kedua-duanya.....

kalau peribahasa yang ini....

bagai melepas anjing tersepit.....

yang ni pulak bermakna sesuatu keputusan yang kita lakukan akan memakan diri kita sendiri......so....walaupun ada perkataan tersepit disitu.....orang yang berada dalam situasi ini adalam berhak untuk melepaskan atau tidak anjing tu.....sama ada dia rela digigit kerana kasihan ataupun membuang rasa kasihan tu kerana taknak digigit anjing.....=p

lain pulak dengan peribahasa yang ni....

keluar mulut buaya....masuk mulut naga....

yang ni pulak membawa maksud kita melarikan diri dari sesuatu masalah....n menceburkan diri kita dalam masalah lain yang lebih besar pulak......haha...suka cari masalah kott....

hmm......kenapa la hari ni saya nak jadi cikgu bahasa melayu pulak ye??....emm....sebab saya anak cikgu BM kott....heee.....

tapi jangan risau andai saya tersilap menafsir peribahasa di atas ini kerana saya xpernah bercita2 nak jadi cikgu BM.....saya nak jadi cikgu maths je...haha....sila bernafas lega kerana anak2 anda adelah terselamat dari dakyah ajaran sesat saya....huhuhu

hmm...xtau kenapa peri-peri bahasa *macam peri-peri nandos je...=p* ni bermain2 kat kepala saya.....saya cuma berfikir....kenapa sering saya terlibat dalam situasi tersepit......berbelah bahagi dan terpaksa memilih untuk melukakan banyak pihak termasuk diri sendiri.......

situasi tersepit ni normal kan??....cuma....bila terlalu kerap sangat....normal jugak ke????.....

saya selalu marah diri sendiri.......kenapa la saya suka sangat nak jaga dan kisahkan tentang hati orang lain....bila hati saya jarang2 ada yang sudi nak ambil peduli......

puan masrina pun marahkan saya....'awak dah 23 tahun najiha....sampai bila awak nak biarkan hidup awak ditentukan orang lain???.....'

saya tak jawab pun soalan tu....saya sengih je....=D

masalah saya sekarang adalah....SAYA TAK BOLEH TAK KISAHKAN SITUASI ORANG LAIN!!!!.......mungkin kamu boleh cakap....kita xboleh sentiasa nak jaga hati orang....nak ikut cakap orang......kadang2 perlu juga untuk kita ikut hati sendiri......yup...kamu betul...

but the thing is.....saya bukan orang yang macam tu dan saya tak boleh buat begitu.....mungkin kamu yang cakap macam tu jarang terlibat dalam situasi tersepit sebegini....atau mungkin kamu insan2 yang cukup hebat dan lantang menegakkan suara kamu pada orang lain......saya salute kamu.....kamu memang hebat.....

saya tak mampu nak jadi sehebat kamu.....saya minta maaf andai banyak pilihan yang saya buat untuk menjaga hati orang lain telah menjadikan saya si penjahat yang turut melukakan hati orang lain pula......barangkali orang itu kamu.....sangat2 saya minta maaf.....

entahlah....saya insan biasa....xpernah mampu lari dari kesilapan......saya tak mampu menidakkan kesilapan saya....saya mohon maaf untuk semua itu.....cuma saya harap.....keadaan saya dimengerti.......ya...saya silap.....hukum saya.....namun saya harap kamu tahu......hati saya turut terluka dengan pilihan yang harus saya lakukan dan kejahatan saya menyakiti hati kamu.....

p/s: blog ini hati saya.......namun seringkali saya terlupa hati bukan untuk dikongsi.....maaf andai tulisan2 saya banyak menyakiti kamu2 di sana......saya cuma tak punya tempat untuk berkongsi rasa.......

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment