keep thinking.......

hari ni....saya perasan yang saya banyak termenung......memikir dan berfikir.......banyak yang saya fikirkan....tentang saya....tentang insan2 disekeliling saya......tentang saat ini...tentang masa depan.....dan tentang banyak perkara......

kadang kala saya terfikir...kenapa dalam hidup ini...saya lebih banyak menyerahkan kepada takdir untuk memilih jalan buat saya???....sering tatkala terlalu buntu....saya putuskan....let times decide.....memang saya tahu.....apa yang saya minta....barangkali bukan yang terbaik buat saya.....dan saya sangat tahu....apa yang Allah beri...suka atau tidak adalah yang paling baik untuk seluruh hidup saya......tapi masih.....saya punya hak untuk membuat keputusan kan????

seringkali saya mengalah....terima sepenuhnya keputusan yang orang lain pilihkan untuk saya.....saya bukan orang yang suka berteriak dan bertengkar menegakkan hak saya.....meski saya tahu hak itu milik saya......malas berkelahi.....sejak dari kecil...hingga ke saat ini....daripada sekolah mana yang harus saya masuk hinggalah ke jurusan apa harus saya teruskan untuk ke universiti....hingga jugalah warna baju raya saya untuk setiap tahun.....hampir kesemuanya pilihan orang lain.....beruntung juga saya masih punya hak untuk memutuskan siapa yang mahu saya kahwini....

bukan mahu menyalahkan sesiapa.....cuma terfikir...sampai bila saya akan terus begini??....bukanlah saya tak punya pilihan ataupun keputusan...tapi...seringnya apa yang saya suarakan cuma dipandang sepi oleh orang lain....ye lah.....saya budak.....cakap orang tua lebih betul.....apalah yang saya tahu kan????....betul cakap nad....sampai bila bila pun i'm the baby in my family.....orang tak sudi nak menerima pandangan saya.....

kadang saya mengeluh juga.....saya pun harap orang lain can give their respect on my own words.....mungkin kerana itu juga saya lebih senang berada dalam kelompok rakan-rakan....bersama mereka 'prinsip semua orang adalah sama dan semua orang punya hak mengutarakan pandangan masing-masing' diterima.....tapi saya tahu juga...keluarga bagi saya segala-galanya......saya takkan dapat lari dari semua ini.....

saya masih berfikir.....saya punya angan-angan...saya punya impian......saya punya harapan untuk seluruh masa depan saya.....tapi...akan dapat ke saya merealisasikan semuanya untuk saya???....atau akan sanggup ke saya melupakan semuanya demi orang lain???....menurut 'nasihat' dan 'pandangan' mereka sepenuhnya??....mengorbankan impian dan harapan saya??.....saya tak punya jawapan untuk semua persoalan ini.....dan masih lagi yang menjadi jawapan saya.....LET TIMES DECIDE......

p/s: Ya Allah....semoga apa yang ditentukan oleh waktu itu adalah anugerah yang terbaik dariMU........

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment