teori berisiko.......


today i come out with my theories for my life....maybe teori2 ni xdinamik...means xboleh diaplikasikan dalam hidup korg....mungkin betul...mungkin gak salah.....so...kalau silap maaf dipinta okeh???

teori 1:
sesetengah orang...if dia mmg ada satu perangai yang cam xbest...dia akan fikir orang lain pun akan buat benda sama macam dia pada dia....

means...saya bg contoh mengumpat a.k.a mengutuk orang xkira tempat....dah la si dia ni mmg asyik bawak mulut ke sana-sini....cakap pasal orang macam2....then...bila dia nampak ada orang lain pun cam tgh berborak2 dlm satu group yang xajak dia....dia akan fikir yang orang2 tu sedang mengutuk dia...padehal mereka sedang bercerita tentang shinchan dan lawaknya!!....

or dalam satu situasi lain....bila sepasang couple bercinta...n ada salah sorg dari mereka tu ber'aku skandal'....dia akan selalu menyangka yang pasangannye tu pun ada skandal lain macam dia...padehal orang tu punyalah setia buta pada dia.....ya Rabbi....sila lah jangan suka bersangka buruk pada orang lain.....

teori 2:
kita boleh dengar apa semuaa pun yang orang lain cakap dan katakan.....tapi kita tak boleh ikut semuanya...coz semua orang punya life and situation yang berbeza.....

dah mulut orang...memang bercakap je la kerjanya kan??....habis xkan kita nak jahit pulak mulut dia.....you want me to listen??...i will....but you want me to follow??.....terpulang pada saya la nak ikut ke tak....keputusan saya adalah untuk hidup saya.....nanti kalau saya percaya buta2....once something happen...mana orang2 yang asyik bercakap itu dan ini tu??...semua angkat kaki!!...

teori 3:
adil itu adelah meletakkan sesuatu pada haknya....soo.....sila ketahui dan kenal pasti hak kita sendiri...dan sila hormati hak semua orang!!...

sila tolong jangan jadi penzalim yang tak pernah sedikit pun peduli pada hak orang lain.....kita memang tahu hak kita....but please....ketahui jugalah hak orang lain....memang bukan kerja kita untuk ambil tahu semuanya tentang orang lain....tapi kita bukan kera sumbang yang hidup sensorang.....hidup bermasyarakat....kena ada muafakat...kena ada tolak ansur.....barulah boleh aman makmur!!

teori 4:
yakin itu bukan diminta...bukan diberi....namun yakin dicari dan ditemui.....

kalau kita tak percaya atau yakin pada seseorang.....jangan minta dia supaya yakinkan kita....coz if dia beri kita keyakinan...its not the real yakin yang kita mahukan...jika berlaku sesuatu yang berlawanan dengan keyakinan kita tu....semuanya akan hancur macam tu je.....
kalau kita mahukan keyakinan....find it!!...cari sendiri......cari apa yang kita mahukan untuk kita benar2 yakin...minta pada Allah keyakinan tu...cuma Dia satu-satunya yang boleh kita minta....once kita temui....kita akan tenang sendiri....and...no doubt ok!

teori 5:
plan future dari sekarang...bukan esok atau lusa....by the way...esok atau lusa tu dah future right??

puan masrina told me....'kita merancang dengan cita-cita...Allah merancang dengan cintaNya'....please ieya....rancang masa depan start from now....stop sikap go with the flow awak tu!!...sampai bila awak nak jadi macam tu??...dan sampai bila awak nak biarkan orang lain yang plankan masa depan awak sendiri....masa depan tu hak saya!!....tolong sila risaukan tentang diri sendiri....rancang masa depan....dan biarkan Allah tentukan dengan cintaNya....kerana Dia takkan pernah sia-siakan kita....mungkin apa yang Dia berikan tu bukan yang kita suka....tapi itulah yang terbaik untuk kita sebenarnya....

teori 6:
bila kita ambil sesuatu risiko...we have to commit into it....dan bila kita dah cipta banyak komitmen untuk diri sendiri....we have to be extremely tougher and stronger than ordinary....

dalam hidup...kita sering berhadapan dengan pelbagai pilihan....dan setiap pilihan tu punya risiko tersendiri....once we choose it...that's declared as our commitment.....dan untuk menanggung segala komitmen yang kita ciptakan sendiri.....kita perlu jadi lebih kuat dari kebiasaan....mentally or physically....

teori 7:
bila kita punya sesuatu kelebihan berbanding orang lain....tolong...jgn takbur.....bukan manusia je...Allah pun benci!!

kalau la kita punya harta lebih dari orang lain.....or otak yang bijak lebih dari kawan2....or lebih cantik...or hidup yang lebih bahagia dari orang lain....or kita punya agama lebih dari org2 yang tak tahu.....jangan sombong....jangan takbur....sekali Allah tarik balik nikmat tu...kita tak punya sedikit apa pun....

mungkin barangkali kita rasa kita tak takbur....tapi bila satu saat kita rasa yang kita lebih dari orang lain....tu ujub pada diri sendiri namanya....malah ujub a.k.a kagum dgn kelebihan sendiri tu lebih menakutkan...sebab selalunya kita tak sedar bila ia terjadi....
seringkali kita lupa....bukankah semua makhluk tu sama je pada pandangan Allah??...kecuali iman yang membezakan....

teori 8:
RINDU adelah perkataan yang terlalu jarang saya ucapkan...terlalu sedikit saya luahkan....dan terlalu banyak saya pendam dalam hati....hinggakan bila ada sorg hamba Allah ni say it aloud in front of me....air mata saya jatuh dengan banyaknye tanpa saya sedari...kenapa ya???

NO COMMENT!

think 8 are more than enough untuk satu entri....nt la lain kali saya sambung teori2 lain saya pulak....hehe....jgn stress ok....walaupun entri ni ade berbaur kemarahan dan perasaan2 lain yang tak tersenarai....but semua ni ingatan saya untuk diri sendiri....if ada sape2 yang terasa....saya mintak maaf....tak terniat saya nak buat org lain terasa.....and if teori2 ni boleh digunapakai dalam life korg....ok la tu...walaupun kita tak boleh nak share semua benda...but at least kita boleh share teori yang sama!!...haha...(^_^)v

p/s:
selamat hari lahir untuk cinta saya.....semoga dipanjangkan usia....dimurahkan rezeki....dianugerahkan kesihatan....dilapangkan dada....ditenangkan hati.....dan semoga Allah berikan bahagia yang tak terhingga untuknya.....berilah dia segala yang terbaik yang sebaik-baiknya untuk dia.....permudahkanlah segala urusannya ya Allah.....semoga segalanya diberkati.....amin......

3 pesanan untuk saya:

dari~ummie said...
February 12, 2010 at 10:14 PM

hehehe..kelakar! tapi terbidas! adeh..tertusuk ke hati aku yang maha kerdil ini...!

starz said...
February 13, 2010 at 1:18 AM

hehe....tak sangke agak sarkastik juge ayat2 aku ye ngah....menusuk ke hati tu yg xleh tahan...hmm....ade chance nak jadi penyindir yg hebat ni....haha...tp xpe la...aku tanak...it's better to be myself kan??...=p

dari~ummie said...
February 18, 2010 at 1:14 PM

lebih baik..sometimes aku pelrukan input mcm ni..ngeh33..hehehe

Post a Comment