diari blur.......

lamanya dah aku tak update blog ni....lebih seminggu rasanya....terlalu banyak bermain kejar-kejaran bersama sang masa benar benar meletihkan....terlalu banyak yang aku kejarkan dan terlalu banyak juga yang aku ketinggalan......ada satu saat aku seakan akan terasa hampa.....namun masih juga jiwa cuba menenangkan hati.....sabarlah.....untuk setiap apa yang kau kejar...pasti akan ada yang kau akan keciciran.....pengorbanan adalah suatu kemestian untuk setiap ganjaran yang diberikan kan??....

tadi siang....aku mengira tugasan yang perlu disiapkan dalam masa lebih kurang sebulan yang masih bersisa ni.....dan check list yang terhasil sungguh sungguh memeranjatkan......aku hanya punya masa yang kurang dari sebulan dan aku masih punya hampir 15 tugasan yang perlu disempurnakan!!....Subhanallah.....semoga aku akan punya kekuatan dan diberikan keizinan untuk menyempurnakan semuanya hingga selesai.....bantu aku ya Allah....untuk setiap kesulitan dan kesukaran......

semalam aku meneman syai dan nad ke idp subang jaya....mereka mengisi borang permohonan untuk ke luar negara......entah kenapa...dalam hati juga punya rasa untuk mara bersama mereka......namun wajah bening mak terbayang dilayar kepala.....pastinya aku takkan mendapat keizinan.....biarlah.....rezeki ku mungkin di sini....UiTM bumi bertuah ini...biarlah apa yang orang lain kata.......aku merantau ke sini semata mata untuk apa yang digelar ilmu dan pengalaman......terpulang pada semua untuk menilai.....bukan mereka pun nanti yang akan menanggung seluruh hidupku......malah aku bukan orangnya yang memulakan tanpa mengakhirkan....apa yang aku mulakan pastinya akan aku tamatkan.....maka 2tahun yang singkat ini akan aku cuba manfaatkn dengan semaksima mungkin.....

semalam juga aku tabahkan hati melangkah ke kelas en.zarul.....biar malam seakannya menggoda untuk aku pulang.....namun aku tetap ke sana.....ternyata percubaanku buat kesekian kalinya ini benar benar memberikan kekuatan baru.....dengan bekalan nasihat dan sokongan dari seorang kawan yang baik......serasa bagai disuntik semangat baru.....malah juga aku dan nad berjaya menyelesaikan hampir 5soalan dalam masa sejam setengah...sangat memberangsangkan!!.....anda jangan ketawa....andai anda berada dibidang ini.....anda akan tahu bagaimana payahnya untuk menyelesaikan walau hanya satu soalan.....cukup rumit.....

bergelar pelajar benar benar mengajar aku yang berusaha tanpa putus asa akan sentiasa ada ganjaran bahagia diakhirnya...walau mungkin bukan dalam bentuk yang kita minta.....barangkali menjelma menjadi sebaliknya....Allah lebih mengerti apa yang diberikan kepada hamba-hambaNya....bukankah ada nasihat yang mengatakan....'kita mungkin sentiasa mengharap mentari akan sentiasa bersinar cerah selamanya...namun Allah lebih mengetahui hakikat mengapa hujan perlu diturunkan ke dunia.....'...benar.....kita mungkin tak mengerti hakikat kenyataan dihadapan mata.....tapi.....hikmahnya seringkali terlupa untuk kita renungkan kebenarannya......

sabarlah wahai hati....tabahlah wahai diri.....tersenyumlah wahai wajah......redha dan relakan semua ketentuan Tuhan kepadamu......orang yang redha akan sentiasa tenang hatinya.....hapuskan semua air mata yang mengalir dicelahan hidup.....kau mungkin takkan tahu apa yang akan merintang dihadapan perjalananmu ini....tapi sentiasalah yakin dan berbaik sangka kepadaNya.....kerana Dia lebih tahu....itulah yang terbaik untuk kamu.......semalam...hari ini...esok...dan sampai bila bila......

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment