perang emosi!!!!....


'wahai Allah Tuhan yang menjadikan aku dan segenap makhlukMu di muka bumi ini...wahai Allah Tuhan yang menciptakan aku sebagai wanita yang memiliki perasaan halus yang tak pernah mampu terungkapkan dek kata kata......wahai Allah Tuhan yang lebih mengetahui tentang hakikat hidup yang tak pernah aku mengertikan maksud dan maknanya.....bantu hamba ini dalam berperang dengan emosi yang serba rumit ini ya Allah...hamba ini butuh bantuan.....'

silap ke aku kerana dilahirkan sebagai insan yang serba perahsia??....salah aku ke kerana terlalu menjadi manusia yang keterlaluan cuba menjaga hati, perasaan dan maruah orang lain??...hingga kadang aku usir dan ketepikan perasaan aku sendiri??.....hingga terlalu sering aku menghukum hati hanya kerana tak mahu ada hati lain yang mungkin akan terluka dek tingkahku yang barangkali serba tak sempurna???.....lantas...bila tiba satu masa...dimana terjadi sesuatu dek kerana rahsia yang tak mampu aku ungkapkan.....semua jari tertunding pada aku....sedang aku hanyalah manusia biasa yang kadang kala langsung tak ada kena mengena dengan situasi itu!!!!....

seringkali aku sisipkan pada hati.....'kau tahu bagaimana sakitnya bila berada dalam situasi tu iya...so...don't do that to other person!!....jangan biarkan ada orang lain yang merasakan sakitnya hanya kerana engkau!!'.....seboleh bolehnya aku berusaha agar takkan ada hati lain yang akan merasa sakit pedihnya apa yang aku rasakan.....semahunya aku ingin semua hati yang aku kasihi takkan menderita dengan apa yang aku pernah telan.....tapi aku tahu.....Allah lebih mengerti mengapa sesuatu itu harus dikurniakan kepada hambaNya.....

sukarnya berada dalam situasi begini.....tertekan dalam emosi yang menekan.....dan yang lebih menyakitkan....aku amatlah tak pandai untuk meluahkan apa apa pada siapa siapa pun...hanya kerana mahu menjaga hati.....maruah...dan perasaan orang lain......seringnya aku telan semuanya sendirian.....hingga lantas aku menjadi seorang pemendam yang pendendam!!....

kadang ada seorang kawan yang baik memarahi....'kenapa perlu kau kisahkan tentang hal hati orang lain sedang hati kau sendiri tak pernah orang peduli??'.....maaf nun....aku tahu semua tu....tapi aku tak pernah mampu menjadi orang lain yang takkan peduli tentang hati lain di sekeliling......bodohnya aku sebagai insan....aku hanya semakin mencalari perasaan sendiri yang terlalu sering tercalar dan terhiris.......malah kadang....calar lama belum pun sembuh sedang luka baru sudahpun menitis.....

terlalu banyak airmata yang aku bazirkan.....dan terlalu banyak juga perasaan yang aku tekan....dan kadang....seolahnya aku ingin mengalah pada emosi yang kian menyakitkan......berperang dengan emosi sungguh sungguh memerlukan kekuatan jiwa yang sangat kental untuk aku terus bertahan!!....

ya Allah....aku tahu ini semua ujian.....barangkali kafarah untuk dosa dosa yang aku lakukan...aku hanya insan biasa yang takkan terlepas dari kesilapan.....barangkali juga ini ujian untuk mengukur tahap keimanan.....aku tak pernah tahu bahagia apa yang akan Kau janjikan andai aku mampu terus sabar dan redha dengan segala dugaan.....namun ya Allah....aku mohon dengan sangat......bantu aku untuk terus berusaha meletakkan akal dihadapan perasaan.....hidup perlu aku teruskan walau hati kadang kalah dek tekanan.....bantu aku mengawal emosi dan perasaan ini wahai Tuhan.....aku hanya perempuan biasa yang takkan mampu lari dari kenyataan.....

kadang apa yang kita harapkan...bukan itu yang menjadi kenyataan...kadang juga.....apa yang kita inginkan...seringkali disalah mengertikan.....mungkin silap aku yang terlalu menjaga hati dan memendam perasaan.....biarlah.....Allah lebih mengetahui apa yang tersirat disebalik hati ini....Allah lebih mengerti tentang apa yang tak mampu untuk kita terokai.....dan Dia lah juga yang paling mengetahui....tentang rahsia hati yang tak pernah mampu terungkapkan dengan kalimah.....biarlah.....biarlah aku terus begini......barangkali ada hikmahnya yang tak aku ketahui.......

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment