menjadi diri sendiri......


apa kaitannya kek anis ni dengan entri ni??...saja nak tayang kek yang cambest ni ke atau nak cerita pasal besday anis??...tak lah...hari ni bukan birthday anis...lambat lagi...dan kek ni pun adalah kek dia tahun lepas.... tak tau kenapa....tiba tiba bila tengok gambar ni...aku teringat pada sambutan hari lahir aku yang ke-10 12 tahun yang lepas.... tiap tiap tahun, aku dan yang lain lain akan dapat sebijik kek sebagai hadiah dari mak pada hari lahir kami.... untung kan ada mak yang pandai buat kek??...jangan jeles tau....hehe.... dan tak sangka....aku masih boleh ingat kek kek yang mak buatkan untuk aku walaupun dah bertahun tahun berlalu....terima kasih mak...kita saaayang mak!!!....

masa tu....aku tak ingat kek tu warna apa....tapi yang aku sangat yakin dan pasti...kek tu comel sangat sebab dia ada pagar warna-warni guna coklat panjang panjang yang beli dalam kotak plastik...lepas tu atas dia ada bunga....dan mestilah ada tulis atas tu 'happy birthday jihah ke-10'....huhu....n aku ingat jugak...masa sambut besday aku tu....funeral untul princess diana....hampir semua televisyen keluarkan upacara tu....nak buat macam mana kan...terpaksalah aku potong kek sambil tengok upacara funeral...hahaha.....

tu cerita 12 tahun yang lepas.....tak sangka dah lama semua tu berlalu kan....rasa macam baru je....tapi dah lama rupanya....12tahun dulu anis pun belum lahir lagi...sekarang dia dah besar dah.....lamanya......aku yang 10tahun tu dah pun besar panjang menjadi aku yang 21tahun setengah....besar kan??....macam tak percaya je...tapi tu la hakikatnya.....

makin besar kita, makin banyak perkara baru yang kita temui....dan pembaharuan pembaharuan tu la yang mencorakkan kita menjadi kita yang sekarang ni.....semakin berkembangnya otak kita....kita bebas berfikir dan memilih untuk menjadi siapa kita saat ni....sama ada pilihan tu baik ataupun buruk.....kita yang memilihnya...bukan orang lain.....namun kadang kala....apa yang kita yakin terbaik untuk kita buruk rupanya di mata orang lain.....tapi apa hak mereka nak menentukan hidup kita??....mereka mungkin boleh menilai.....tapi kita sendiri yang memtuskan untuk mengubahnya ataupun tidak....

teringat saat aku memutuskan untuk meneruskan pengajian di sini....terlalu ramai yang mempersoal dan mempertikaikan.....kenapa UiTM??...kenapa bukan U lain??...kenapa diploma??....bukankah kau layak menyambung untuk degree??....malah seorang guru ku yang baik di Maahad juga turut memarahi kedegilanku untuk tatap berada di sini dek kerana aku memiliki sijil STAM dengan takdir mumtaz....katanya...andai keputusanku bukan mumtaz, pastinya dia pun tak begitu kisah andai aku ingin terus menukar haluan seperti ini.....maaf cikgu....saya harus menjadi diri sendiri....

aku tak mampu membohongi diri sendiri.....jiwaku di sini....di aliran ini...dalam bidang ini....dan sangat sangat aku bersyukur.....aku masih punya keluarga dan insan insan terkasih yang sangat memahami......merekalah pendukung dan penyokong semangat aku selama ini.....biar bukan sekali hati terguris, namun aku tetap bertahan kerana aku tahu mereka tetap di sisi....aku takkan menyalahkan mereka yang mempertikaikan keputusan ku....aku tahu mereka sedikit pelik...aku melawan arus.....siapa pun akan mempersoalkan bukan??...

biarlah....aku kesini mencari jiwa...dan aku benar benar menemuinya....dan apa yang menjadi bekalanku saat ini adalah kata kata dari ustazah nora satu masa dulu....' sekolah ini mewujudkan aliran sains bukan untuk mencipta ulamak....namun kita mahu mengeluarkan cerdik pandai sains yang celik agama'.....benar katanya....hakikatnya kami sendiri sedar yang sains terlalu mengetepikan hukum Allah selalunya....sebab itu ramai yang menghukum dari menilai.....walhal hukuman itu milik Allah seluruhnya bukan??....tak semestinya seorang engineer yang bukan dalam bidang agama akhirnya akan ke neraka kan??....dan tak semestinya juga seorang aktuari yang bergelumang dalam riba' dan perjudian tak akan ada harapan untuk ke syurga!...

setelah aku temui jiwaku di sini.....aku tahu....aku harus punya misi.....aku harus benar benar menjadi seorang 'cerdik sains yang celik agama' dan aku juga harus membuktikan....aku disini untuk 'mencari jalan halal untuk kebaikan yang haram'.....itu pesanan ustaz ramawan kepada kami.....'bidang ini terlalu dikuasai oleh kaum lain yang telah merosakkan kebaikannya....insurans sinonin dengan riba' dan perjudian...maka menjadi tugas kamu untuk mencari jalan halal bagi keharamannya'......benar ustaz.....semoga kami akan mampu mengubah dominasi haramnya.....

entahlah.....aku harap semua orang akan mengerti....namun aku juga tahu....manusia punya fikiran dan idea yang berbeza beza....aku hanya ingin menjadi diri sendiri....tapi aku juga takkan mengenepikan nasihat dari semua...itu bekalan untuk aku meneruskan hidup dengan lebih bererti.....doakan aku di sini.....aku ingin berbakti dengan caraku sendiri....jalanan kita barangkali berbeza.....namun aku pasti....hati kita tetap sama....mencari redha Allah dalam setiap apa yang dilalui.....semoga akan ada bahagia abadi akan menanti......

p/s: menanti kek yang cantik untuk tahun ini.....i love u mak!!.....=)

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment