bila yang pergi kembali....

malam tadi aku mimpi.....mimpi arwah along (mak long aku), arwah nenek n arwah along isam (sepupu mak aku) datang....dalam mimpi tu dorg mcm gembira je....macam ade ceremony....siap nak masak2 semua.....dah lama aku xmimpi arwah along.....lama sangat.....rindu kat dia.....dulu dulu arwah duduk dengan aku sekeluarga...sebab dia xde anak....jadi dia jaga kami adik beradik macam anak anak dia.....semua orang sayang sangat kat dia...masa arwah ade, aku rapat sangat dengan dia....maybe sebab masa tu mak aku kerja....n cuma dia yang ade kat rumah untuk layan aku yang ngade ngade ni....siap bilik aku sekarang ni pun...sebenarnya bilik dia.....sebab masa dia ada....aku share bilik dengan dia.....so bila dia xde, aku la yang duduk bilik tu.....


bila tengah hari tadi...masa nak masak, aku cerita kat mak....malam tadi mimpi along, nenek dengan along isam datang.....mak kata dia balik agaknya sebab kita kenduri....seronok agaknya tengok ajah kawin.....hmmm...agaknya la kot.....mungkin bunyinya macam mistik sikit....tapi aku penah dengar masa bapak ngajar....kadang kadang aku pun suka pasang telinga walaupun xde kena mengena...hehe.....bapak kata....masa bulan puasa, semua org kat kubur dihentikan seksaannye...pastu, bila malam raya, dorg akan balik rumah...tgk anak cucu buat persiapan nak raya....n masa tu dorg sedih sebab lepas takbir raya, syaitan dilepaskan n dorg kena balik kat kubur semula.....n kadang kadang, bila kita mimpi org yang dah xde, sebenanye dia datang nak bagitau kita suruh sedekahkan amalan buat dia....nak percaya atau tak, terpulang pada korang ye...hehe...

tapi....aku pelik sebenarnya.....sejak dua menjak ni......aku selalu mimpi bukan bukan...macam macam....pelik pelik dan bukan kadang kadang....malah selalu mimpi mimpi tu menakutkan!....aku tak tau sejak bila aku jadi penakut.....sampaikan bila tido sorang aku takkan tutup lampu, bila aku sorang sorang mula la goosebumps and terbayang benda bukan bukan, n cerita hantu yang jadi favourite aku tu pon aku dah tak brani nak tengok kalau aku sorang....semuanya start dari aku mimpi pelik pelik tu la!....walhal selama ni aku xmacam tu pun....


nak kata rumah yang aku duduk sekarang ni ade 'bob'.....Wallahu a'lam la...xberani nak cakap...aku nak dok situ lame lagi weh.....dah la slalu kena tinggal sensorang...huhu....insya'Allah xde pape....ok je pun slame duduk situ....auntie bwh pon dah jarang bising bising lagi kan hawa??...hahaha......tp bila kat kampung ni pun....aku slalu gak mimpi macam macam.....yg bukan bukan....entahlah.....xberani nak buat conclusion apape.....yang penting doa banyak banyak...semoga Allah jauhkan aku dari sebarang bahaya dan malapetaka.....insya'Allah.....


'ya Allah....lindungi hambaMu ini dari sebarang bencana dan bahaya......semoga aku sentiasa berada di bawah lembayang rahmat dan kasih sayang Mu....amin......'


p/s: takut dan seram tengok politik malaysia sekarang....semoga Allah lindungi negara ini dari sebarang kejahatan, ancaman, malapetaka dan bahaya.....semoga malaysia ini akan terus aman, maju dan makmur...sentiasa dirahmati dan diberkati......amin.......

0 pesanan untuk saya:

Post a Comment